Onderhoudstips

Bij een goede fiets hoort goed en vooral regelmatig onderhoud. wij kunnen dat voor u doen maar een groot deel kan u ook zelf doen. Op deze pagina krijgt u regelmatig enkele tips.

Piepende remmen

Als je remmen piepen kan je dat meestal verhelpen door de remblokken goed te positioneren. Remblokjes moeten bij het remmen altijd eerst vooraan aangrijpen. Verstel de remblokken dus zodanig dat ze bij het inknijpen eerst vooraan de velg raken. Je kan dit makkelijk doen door bij het afstellen achteraan een stukje karton tussen de velg en het blokje te plaatsen.

Draadbalhoofd afstellen

Als je met je voorrem ingedrukt je fiets naar voor duwt voel je soms speling op het balhoofd. Dit wil zeggen dat je voorvork naar voor en achter kan bewegen t.o.v. het frame. Dit kan je verhelpen door het balhoofd (gelagerde verbinding tussen frame en voorvork) af te stellen.

Rond je stuurpen zitten 2 grote moeren boven elkaar. 2 moeren boven elkaar, naar elkaar toegedraaid zorgen voor een borging. Plaats een steeksleutel op beide moeren ( voor de onderste moer heb je een balhoofdsleutel nodig, dit is een afgeplatte steeksleutel) en draai ze los ten opzichte van elkaar. Draai de onderste handvast. Draai nu de bovenste met kracht tegen de onderste terwijl je ervoor zorgt dat de onderste niet meedraait. Controleer nu opnieuw de speling. Als er geen speling is controleer dan of je stuur nog vlot draait. Is dit niet zo herhaal dan het bovenstaande waarbij je de onderste moer een weinig lost. Heb je nog speling herhaal dan het bovenstaande waarbij je de onderste moer een beetje meer vastdraait. Herhaal bovenstaande handelingen tot je stuur vlot draait zonder dat er speling op het balhoofd zit.

Wil je je balhoofd smeren demonteer dan eerst je stuur, los beide balhoofdsmoeren en verwijder je vork. Je ziet nu op je frame 2 cups met lagers. Breng hier voldoende vet op aan en monteer alles terug.

Naafversnelling afstellen

Naafversnellingen zijn superieur qua schakelgemak en onderhoud, toch kan ook een naafversnelling ontregeld raken. Zeker met nieuwe kabels waar nog rek inzit. Hoe stelt u deze naven nu af? Draai de shifter in de middelste stand of in die stand waar op de schifter een gekleurd cijfer of een aanduiding bij staat. (voor shimano en sram 7 is dat de 4 voor 3speed naven meestal de 5 voor shimano8 de 4,…) Kijk nu achteraan aan de naaf hier zie je bij zo goed als elke naaf een streepje (meestal geel) dat tussen 2 andere streepjes moet zitten of gelijk moet staan met een ander streepje. verstel nu de kabellengte met de stelschroef aan de shifter tot het streepje op de juiste plaats staat.

Voor sturmey-naven zal je geen streepje vinden. Zet hier de shifter zodanig dat de kabel zo los mogelijk is en ga nu achteraan de kabel net op spanning zetten door het boutje dat uit de naaf komt in het houdertje aan de kabel te schuiven.

Banden plakken.

De grootste oorzaak van lekke banden is met te weinig opgepomte banden rijden. Banden met voldoende druk zullen scherpe voorwerpen eerder wegduwen dan opnemen. Heb je toch een lekke band werk dan als volgt:

  1. Duw de band over de hele omtrek naar het centrum van e velg. Op deze manier creëer je meer ruimte om de band van de velg te halen.
  2. Gebruik nu een eerste bandenlichter en haak hem vast aan een spaak.
  3. met de tweede bandenlichter kan je nu de band van de velg halen door hem onder de band te steken en dan verder te schuiven.
  4. Haal de binnenband uit de buitenband. pomp de binnenband op en spoor het lek op. Houdt hierbij de binnenband in dezelfde richting waarop je hem uit de buitenband haalde want als je het lek hebt gevonden moet je op die plaats zeker de buitenband controleren op scherpe voorwerpen.
  5. Als je het lek in de binnenband niet direct vind beweeg de band dan traag langs je lippen of kaak, dit is het gevoeligste deel van je lichaam, en dan kan je de uitstromende lucht voelen. Vind je het lek nog niet dompel de band dan onder water, je kan dan het lek opsporen a.d.h.v. luchtbelletjes die uit de band ontsnappen.
  6. Eens het lek gevonden schuur je de band op rond het lek. Daarna doe je er lijm op. Eigenlijk is dit geen lijm maar solutie die de rubber week maakt.
  7. Wacht nu 15 minuten voor je de pleister aanbrengt. Hoe langer je wacht hoe beter het resultaat.
  8. Terwijl je wacht controleer je de buitenband langs binnen op scherpe voorwerpen door met je vingers te voelen op de plaats van het lek. Om toekomstige lekken te voorkomen kan je best de hele band lang binnen en langs buiten controleren en alle kleine steentjes, stukjes glas en ander harde deeltjes verwijderen.
  9. Breng de plakker aan op het lek en duw hem aan van binnen naar buiten.
  10. breng de buitenband langs één zijde weer aan op de velg.
  11. Pomp de binnenband licht op, stop het ventiel door het ventielgat in de velg en stop de binnenband in de buitenband. Duw nu de buitenband terug o p de velg . begin op een plaats en ga dan langs beide zijden verder.
  12. Eens gemonteerd kan je Het wiel weer monteren en de band oppompen. Let er hierbij op dat de band rondomrond gelijkmatig op de velg ligt. Is dit niet het geval laat de band dan terug leeg, breng, verdund afwasmiddel, als glijmiddel,  aan tussen band en velg en pomp opnieuw op.

Ketting smeren

Een dooddoener maar toch wordt er te weinig gesmeerd met zeer snelle slijtage van de ketting tot gevolg. Ook de tandwielen delen hier in de gevolgen. Smeer dus zeker niet te weinig. te veel smeren kan geen kwaad als u maar elke keer na het smeren met een doek het overtollige smeermiddel wegneemt want daar blijft veel vuil in hangen.

rek

Bij een nieuwe fiets worden door ons de kabels voorgerekt en spaken strak gezet. Na een tijdje zullen nieuwe kabels en spaken echter een rek vertonen. Daarom geven wij bij elke fiets een gratis onderhoudsbeurt na 3 maand (en 12 en 24 maand) waar we o.a. de wielen bijspannen en de remmen en versnellingen bijstellen.

Hoe lekke banden voorkomen en tegelijk sneller rijden?

De grootste oorzaak van bandenlekken is met te platte banden rijden. Pomp je banden regelmatig op. Om de 2 a 3 weken is echt niet te veel. Doe dit ook als je fiets een tijdje heeft stilgestaan. Een fietsband verliest zijn druk ook als er niet op gereden wordt.

Een goed opgepompte band rijdt ook veel soepeler en geeft minder rolweerstand.

Wat is de ideale bandendruk?

Alle kwaliteitsbanden hebben op het zijvlak een vermelding van welke druk er minimaal en maximaal in moet. Tegen het minimum geeft meer comfort, tegen het maximum in de regel minder comfort maar ook minder rolweerstand.

Voor de gemiddelde stadsfiets met alu velgen zetten wij zelf 4 a 5 kilo. Met inox velgen rond 3,5 kilo omdat hier bij meer druk de band wel eens van de velg wil springen.

Er zijn ook banden die bij lage druk toch een lage rolweerstand geven zoals de Big-apple van Schwalbe. Deze geeft een lage rolweerstand bij 2kg en geeft dan ook zeer veel comfort.

Levensduur fiets verlengen

Over smeren en banden oppompen hadden we het al. Controleer echter ook regelmatig of alle bouten en moeren nog vaststaan. Bij aflevering en de (gratis) jaarlijkse onderhouden doen wij dit ook voor u. Koopt u echter een fiets in de supermarkt of op internet dan is dit niet gebeurd en is het een kwestie van tijd voor alles lostrilt. Zou u, ondanks de bedenkelijke kwaliteit toch kiezen om zo een fiets te kopen dan kunnen wij deze ook voor u rijklaar maken.